zondag 22 januari 2017

Keuzes maken

Gesprek
Vorige week woensdag had ik een gesprek op mijn nieuwe werkplek in Doorn over hoe het gaat met mij, of ze tevreden zijn over wat ik doe en het uitbreiden van mijn werkuren. Het was een fijn gesprek waarin naar voren kwam dat het goed gaat en er geen druk is vanuit het verzorgingstehuis dat ik moet presteren naar verwachtingen. Wat dat betreft ben ik vrij streng voor mezelf. Ik wil altijd mezelf van mijn beste kant laten zien en zo goed mogelijk presteren. Als dit niet lukt ben ik teleurgesteld in mezelf.


Stappen maken
Nu ik weet dat er vanuit de nieuwe werkplek geen druk is om te presteren voel ik me een stuk vrijer. Het is fijn om op je eigen tempo jezelf te kunnen ontwikkelen. Dit zou bij een gewone vacature niet kunnen dan zou ik daar tegenaan lopen.
Ik ga beginnen met het uitbreiden van mijn dagen in Doorn. Dit betekent dat ik in Amersfoort minder zal gaan werken. Ik vind dit best een lastige stap omdat ik me in Amersfoort altijd heel fijn voel. Ik werk daar alweer bijna 3 jaar en mijn collega’s kennen en begrijpen mij heel goed. Ze weten wat ik goed kan en houden rekening met wat ik minder goed kan.


Openheid over jezelf
Dit is iets wat ik in Doorn nog opnieuw moet opbouwen, hoewel ik het daar ook naar mijn zin heb. Het is wel moeilijk voor mij om in een nieuwe omgeving weer dat vertrouwen en die veiligheid op te bouwen. Dit kost tijd. Gelukkig krijg ik dat ook.
In het verzorgingstehuis wordt ik begeleid door een activiteitenbegeleidster maar ik werk ook samen met het personeel van de verzorging. Dit gaat over het algemeen goed al denk ik dat ze misschien wel hun vraagtekens bij mij zullen hebben.
Ik heb hier veel over zitten piekeren en besloten dat het belangrijk is dat ik open ben over mezelf en mijn achtergrond.  Er is binnenkort een vergadering met het personeel en ik heb besloten samen met de activiteitenbegeleidster en het re-integratiebedrijf dat ik daar ga vertellen over dat ik een ‘beperking’ heb. Ik vind dat echt een rot woord maar dat is een ander verhaal.


De juiste plek
Het is belangrijk om openheid van zaken te geven over wat er met je is zodat mensen ook rekening met je kunnen houden en hun verwachtingen bijstellen. Zo is er voor mij ook minder druk om te presteren en kan ik mijzelf sneller ontwikkelen.
Ik vind het best eng om te vertellen over mezelf, maar het voelt als een goede volgende stap.
Kortom re-integreren op een nieuwe werkplek gaat niet zonder slag of stoot. Er is een boel wat erbij komt kijken.
Ik ben blij dat ik een nieuwe plek heb gevonden waar ik mezelf kan zijn en wat veilig genoeg voelt om weer verder te groeien.
De collega’s zijn lief en over het algemeen begripvol en ook de bewoners lopen met me weg. Ik ben heel blij dat ik eindelijk het vak heb gevonden waar mijn hart ligt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten