zaterdag 13 januari 2018

De omgedraaide wereld

De afgelopen dagen heb ik intensieve gesprekken gevoerd die belangrijk
zijn voor mijn toekomst. Het gaf me vooraf heel veel spanningen omdat ik
duidelijk mijn grenzen moest aangeven en wat voor zorg ik op dit
moment nodig heb.
Zo heb ik dinsdag een gesprek gehad met het sociaal dorpsteam en de
begeleider die ik had gekregen en woensdag een gesprek bij het uwv.
Op dat soort momenten ben ik weer heel blij dat ik mezelf zo goed kan
verwoorden. Ik kan goed uitleggen wat er in mij omgaat zodat mensen
mij beter begrijpen.
Ik heb bij het uwv aan kunnen geven dat het op deze manier voor mij
niet meer werkt.

De afgelopen twee weken heb ik voor mijn gevoel op drijfzand gezeten
en dat is heel eng. Het is eng om geen houvast te hebben en niet te weten
hoe je verder moet. Dit is een situatie waar helaas veel wajongers inzitten.
Dat er voor de korting is gestemd heeft er diep ingehakt. Een stukje veiligheid
en bescherming voor deze kwetsbare doelgroep valt weg en dat is heel erg.
Ik vind, nee ik wéét dat het kabinet een hele grote fout heeft gemaakt door voor de 5%
korting te stemmen. Het laat duidelijk zien hoe weinig begrip en mededogen
er is voor mensen met een beperking.

Ik heb altijd heel hard geprobeerd en van alles gedaan om aan het werk
te komen.
Dit is echter niet gelukt en moet nu gaan accepteren dat ik meer last heb van
#22q11 dan ik gedacht en gehoopt had.
Ik ben door alle tegenslagen in een heel diep gat gevallen en daar moet ik nu
uit zien te krabbelen.
Ik zit in een proces dat ik mijn leven op een andere manier wil gaan inrichten
dan ik in eerste instantie voor ogen had en dat is best een bittere pil. Ik ga hier
dan ook voor in therapie en zorg ervoor dat ik de rust en ruimte heb die ik
nodig heb hiervoor.

Sinds ik in juni 2016 de brief kreeg dat ik arbeidsvermogen zou hebben en
hierom 5% gekort wordt voel ik de druk. Dit heeft me uiteindelijk de das
om gedaan.
De hele Participatiewet en de korting benadelen mijn situatie alleen maar.
Het is een maatregel die duidelijk niet werkt.
Ik denk dat het belangrijk is dat het kabinet zich dit realiseert en er ook wat
mee doet, het niet zomaar aan de kant schuift. Ik zal hier over blijven schrijven
en twitteren net zolang tot mijn boodschap gehoord wordt.

Het is zeer schrijnend hoe weinig mensen die niet te maken hebben met een
beperking geven om mensen die in deze situatie zitten. We worden gewoon
letterlijk aan de kant gezet en dat is heel erg. Mensen met een beperking mogen
er namelijk ook zijn en zijn net zo volwaardig als ieder ander mens gewoon op
hun eigen manier!

1 opmerking:

  1. Maar wel vele miljoenen voor gelukszoekers die in de bijstand bij zijn gekomen. Waren dat niet niet de chirurgen, tandartsen, ingenieurs, en apothekers ?

    BeantwoordenVerwijderen